16 marca 2020 09:06
Kilka miesięcy temu zwracałem uwagę, że przyjęty w czerwcu 2019 roku raport o stanie gminy mnie rozczarował - brakowało w nim kluczowych informacji o stanie finansów gminy czy sytuacji spółek komunalnych. Mój artykuł na ten temat opublikowała gazeta fakty.wwl. Razem z Michałem Piwko zaktualizowaliśmy go później na potrzeby Kuriera Mareckiego.
Zapowiadałem też, że stworzymy projekt uchwały stawiającej minimalne wymagania co do zawartości raportu o stanie gminy. W ubiegłym tygodniu w imieniu klubu radnych Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej (Tomasz Paciorek, Jacek Domaszczyński oraz Michał Piwko) złożyłem taki projekt do Przewodniczącego Rady. Tworząc go opieraliśmy się na opracowaniach Fundacji Batorego oraz rozwiązaniach przyjętych w innych gminach. Zapraszam do zapoznania się z projektem:
UCHWAŁA NR ....................
RADY MIASTA MARKI
z dnia .................... r.
w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących raportu o stanie gminy
Na podstawie art. 28aa ust. 3 ustawy z 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy, zwanego dalej "raportem".
§ 2. 1. Raport składa się z następujących części:
1) Ogólne podsumowanie działalności burmistrza;
2) Realizacja polityk, programów i strategii;
3) Sytuacja finansowa Miasta Marki;
4) Spółki komunalne i jednostki organizacyjne gminy;
5) Mieszkańcy gminy;
6) Ochrona Zdrowia;
7) Pomoc społeczna;
8) Inwestycje
9) Gospodarka mieszkaniowa i komunalna;
10) Transport;
11) Sprawy obywatelskie;
12) Bezpieczeństwo
13) Edukacja
14) Kultura;
15) Przedsiębiorczość;
16) Ochrona środowiska;
17) Planowanie przestrzenne;
18) Mieszkaniec w Urzędzie Miasta.
2. Raport powinien zawierać aktualny opis działalności burmistrza w omawianym obszarze oraz analizę porównawczą w stosunku do roku ubiegłego.
3. Raport w części dotyczącej spółek komunalnych i jednostek organizacyjnych powinien w szczególności zawierać:
1) ogólny opis działalności;
2) przedstawienie zadań realizowanych w danym roku;
3) analizę sytuacji finansowej;
4) wykaz osób pełniących funkcję radnych gminy, powiatu lub województwa zatrudnionych w spółce bądź jednostce w danym roku.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi.
§ 5. Określone uchwałą szczegółowe wymogi dotyczące raportu znajdują zastosowanie od raportu za rok 2020.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 28aa ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 roku, poz. 994 z późn. zm) burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia Radzie Miasta raport o stanie gminy. W myśl ust. 3 ww. artykułu Rada Miasta może określić w drodze uchwały szczegółowe wymogi dotyczące raportu.
Wprowadzony w 2018 roku wymóg miał na celu umożliwienie przedstawienie w sposób kompleksowy sytuacji gminy, a także stworzenie podstawy do debaty publicznej o lokalnym samorządzie. W tym celu dokument powinien zawierać jak najwięcej informacji, w sposób przekrojowy i uporządkowany ukazujących funkcjonowanie miasta. Szczególnie ważne jest to w obliczu rozwijającej się struktury mareckiego samorządu. Rzetelna ocena sytuacji gminy jedynie w oparciu o działalność Urzędu Miasta jest niemożliwa z uwagi na liczne jednostki miejskie oraz spółki komunalne, które odpowiedzialne są za znaczną część zadań samorządu.
W związku z powyższym przedłożono projekt uchwały określający szczegółowe wymogi raportu o stanie miasta Marki.
Mikołaj Szczepanowski - współpracuje z portalem od 2006 roku
Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących — redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
BYCHOWSKI - strony internetowe, sklepy internetowe - Marki, Warszawa