Słabe i mocne strony Marek

Jolanta Buczyńska-Bobel MarkiZieleniec

 20 lipca 2016    03:19

Pod koniec czerwca radni pozytywnie rozpatrzyli projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Strategii Rozwoju Miasta Marki na lata 2016-2021, która jest dokumentem wyznaczającym długofalowe cele i kierunki rozwoju jednostki.  Została opracowana przy użyciu modelu ekspercko-partycypacyjnego,  zakładającego uczestnictwo przedstawicieli wspólnoty lokalnej w procesie powstawania. Pozwoliło to na stworzenie dokumentu, który nie tylko jest zgodny z zasadami planowania strategicznego, ale przede wszystkim adekwatny do oczekiwań i możliwości.

Aktualnie obowiązująca Strategia z 2007roku zawierała wizję rozwoju miasta do 2020 r. Wiadomo, że niektóre cele udało się zrealizować(m.in. skanalizowanie w znacznej mierze miasta czy budowa hali widowiskowo-sportowej). Władze Miasta podjęły jednak decyzję o stworzeniu nowego dokumentu, którego podstawę opracowania stanowiła konieczność dostosowania założeń rozwojowych miasta do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej oraz możliwości aplikowania o środki zewnętrzne.

Analiza SWOT jest jedną z podstawowych metod analizy strategicznej, której celem jest wskazanie z jednej strony potencjału rozwojowego jednostki, z drugiej zaś, ukazanie obszarów niedomagań i opóźnień w tym zakresie (słabe strony). Poniższa tabela, będąca tylko częścią przygotowanej Strategii (notabene obszernego i dość rzetelnie opracowanego dokumentu), obrazuje problemy do rozwiązania, które w kilkuletniej perspektywie stają się wyzwaniem dla naszego miasta.

Szanse

Zagrożenia

  • Rozwój gospodarczy kraju
  •  Rozwój obszaru metropolitalnego
  • Powiązania komunikacyjno-drogowe z miastem stołecznym Warszawa
  • Prowadzone inwestycje drogowe (obwodnica S8)
  • Korzystne pod względem demograficznym prognozy wzrostu liczby mieszkańców dla powiatu wołomińskiego
  • Dostępność dużego rynku zbytu aglomeracji warszawskiej
  • Perspektywa UE jako źródło finansowania inwestycji, w szczególności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne WOF
  • Nowe ramy prawne umożliwiające rozwój terenów zdegradowanych i zdewastowanych (ustawa o rewitalizacji)
  • Wykorzystanie innowacji do rozwoju sektora prywatnego
  • Zasady i warunki wydatkowania środków UE
  • Mało skuteczna polityka państwa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu
  •  Niewystarczający poziom współpracy gmin aglomeracji warszawskiej w zakresie rozwiązywania problemów lokalnych (rozwój innych części aglomeracji)
  • Transfer do samorządów coraz większej odpowiedzialności - zlecanie większej liczby zadań powodujących wzrost wydatków gmin
  • Niekorzystne trendy demograficzne kraju, starzenie się społeczności, spadek liczby ludności
  • Wzrost odsetka mieszkańców (rezydentów) niezameldowanych, którzy nie „odprowadzają” podatków do budżetu Miasta Marki

Mocne strony

Słabe strony

  • Spójny zespół powiązań z jednostkami osadniczymi regionu (aglomeracja, obszar metropolitalny)
  • Bliskość Warszawy
  • Komplementarność funkcji miasta względem funkcji stolicy
  • Walory środowiskowe ważne z punktu widzenia turystyki, rekreacji i wypoczynku
  • Stosunkowo korzystna sytuacja w aspekcie procesów demograficznych (wzrost liczby mieszkańców, jako dodatkowe źródło dochodów miasta)
  • Dostępność usług medycznych w ramach istniejącej lokalnej podstawowej bazy materialnej i kadrowej
  • Dostępność usług medycznych w stolicy, w tym usług specjalistycznych
  • Aktywność społeczna mieszkańców
  • Budżet obywatelski 10.Przyjazna administracja samorządowa (e-usługi)
  • Wzrost liczby podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w mieście
  • Rozwinięty sektor usług
  • Wysoki poziom aktywności ekonomicznej ludności, w tym przedsiębiorczości indywidualnej
  • Zróżnicowany branżowo profil lokalnych przedsiębiorstw
  • Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw
  • Instytucje wpierające biznes
  • Czynne zaangażowanie miasta we wzrost potencjału gospodarczego
  • Wysoka liczba osób pracujących
  • Rozbudowana infrastruktura wodociągowa i kanalizacja (sanitarna)
  • Korzystne ceny nieruchomości (niskie) dla potencjalnych inwestorów oraz mieszkańców
  • Wysoki procent pokrycia miasta planami zagospodarowania przestrzennego
  • Intensywnie rozwijające się budownictwo mieszkaniowe
  • Historia (rodziny Briggsów) oraz obiekty zabytkowe tworzące tożsamość kulturową miasta
  • Istniejące podstawy bazy materialnej oraz kadry w zakresie kultury, sportu, wypoczynku
  • Stabilne i dające możliwość na wniesienie wkładu własnego dla projektów inwestycyjnych dochody miasta
  • Bliskość Warszawy i wiążąca się z tym konkurencyjność (np. dla lokalnych firm ze strony warszawskiego i aglomeracyjnego rynku pracy, handlu, usług)
  • Niekorzystny kształt - miasto rozciąga się kilka kilometrów wzdłuż przebiegającej drogi krajowej S8
  • Zanieczyszczenie środowiska (m.in. kotłownie indywidualne, wzmożony ruch samochodowy)
  • Starzenie się społeczeństwa oraz zapotrzebowanie na opiekę senioralną
  • Utrata dochodów z PIT od mieszkańców zameldowanych poza Markami
  • Wysoki odsetek gospodarstw domowych korzystających z pomocy społecznej
  • Duży popyt na pomoc społeczną (najemcy mieszkaniowego zasobu miasta)
  • Bezpieczeństwo na drogach
  • Brak wolnych terenów inwestycyjnych
  • Niedostateczna liczba miejsc w żłobkach
  • Brak infrastruktury oświatowej w zakresie kształcenia gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego spełniającej standardy nowoczesnej edukacji
  • Wymagająca doinwestowania oraz rozbudowy infrastruktura oświatowa oraz sportowa w celu dostosowania do dynamicznie rosnących potrzeb
  • Niski wskaźnik organizacji pozarządowych na 1.000 ludności
  • Podział społeczności lokalnej na mieszkańców i rezydentów, jako element izolacji społecznej
  • Niewystarczający stopień zagospodarowania wód opadowych i deszczowych występujący w niektórych częściach miasta
  • Brak „wyprzedzającego” uzbrojenia w media na terenach nowo zabudowywanych
  • Zła jakość dróg, chodników, oświetlenia
  • Deficyt miejsc parkingowych
  • Niewystarczające tempo rozwoju dróg lokalnych do postępującej urbanizacji
  • Brak wewnętrznej komunikacji miejskiej
  • Niski poziom estetyki zabudowy miasta - chaos reklamowy
  • Brak założeń przebudowy i zagospodarowania miasta z uwzględnieniem przebiegającej przez środek drogi (obecnie krajowej) po uruchomieniu obwodnicy (2017 r.)
  • Brak „centrum miasta”
  • Zdegradowane, zaniedbane i wymagające kompleksowej rewitalizacji obszary obejmujące w szczególności przestrzeń miejską i tereny postindustrialne, poprzemysłowe, wydobywcze oraz składowe
  • Niedostatek komunalnych zasobów mieszkaniowych
  • Zły stan techniczny budynków komunalnych (zabytków)
  • Niewystarczające zasoby i stan w zakresie budynków użyteczności publicznej w szczególności budynków: Ośrodka Pomocy Społecznej, oświaty, Mareckiego Ośrodka Kultury, Urzędu Miasta
  • Niedostateczne zaspokajanie potrzeb w zakresie infrastruktury dla sportu, rekreacji np. ścieżki rowerowe, trasy spacerowo rekreacyjne itp.
  • Niepełne wykorzystanie potencjału w zakresie bazy konferencyjnohotelowej
  • Niedostateczna oferta rozrywkowa, kulturalna, rekreacyjna dla mieszkańców szczególnie dla Markowian 30+, 40+, 50+
  • Bariery architektoniczne w obiektach użyteczności publicznej
  • Dezintegracja (rozbicie) terenu miasta przez drogę krajową nr 8 i rzeki Długą oraz Strugę

Opracowane zastały także Wizja i Misja Miasta Marki.

Wizja Miasta Marki: Marki to wiodące miasto w województwie mazowieckim, atrakcyjne inwestycyjnie z uporządkowaną infrastrukturą techniczną, będące interesującym miejscem zamieszkania, pracy i wypoczynku dla ludzi aktywnych.

Misja Miasta Marki: Misją Miasta Marki jest stworzenie środowiska przyjaznego mieszkańcom i przedsiębiorcom oraz podniesienie poziomu ich życia przez zapewnienie trwałego i zrównoważonego rozwoju.

*Źródło i całość dokumentu http://bip.marki.pl/pl/bip/px_stra.rozw.miasta.2016.2021.pdf

Galeria

Komentarze:

Zastrzeżenie

Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących — redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

ACTIVENET - strony www, sklepy internetowe - Marki, Warszawa

skocz do góry