19 października 2020 16:25
9 dni i dwie diametralnie różne odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na tą samą kwestię. Idzie ku lepszemu...
7 października 2020 w odpowiedzi na moją prośbę w sprawie podania aktualnego stanu prac związanych z zapowiadanym wcześniej przez GDDKiA przeprogramowaniem cykli sygnalizacji świetlnej wzdłuż al. Piłsudskiego w Markach czytamy:
- Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego w Markach została na podstawie ustawy o drogach publicznych po oddaniu do użytkowania drogi krajowej S8 (obwodnicy Marek) zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy GDDKiA a samorządem Województwa Mazowieckiego Al. Marsz. J. Piłsudskiego pozostaje w utrzymaniu GDDKiA Oddział w Warszawie. Z uwagi na zmianę kategorii z drogi krajowej na drogę wojewódzką organem zarządzającym ruchem na przedmiotowej drodze jest Marszałek Województwa Mazowieckiego - Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Wobec powyższego należy wystąpić do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o wykonanie projektu stałej organizacji ruchu. Po zatwierdzeniu przedmiotowych zmian w stałej organizacji ruchu GDDKiA Oddział w Warszawie wprowadzi zmiany do sterowników sygnalizacji świetlnej, jeżeli nastąpi to przed końcem obowiązywania porozumienia w zakresie utrzymania dawnej drogi krajowej nr 8 przez GDDKiA - wyjaśnia Leszek Sekulski, zastępca Dyrektora Oddziału w Warszawie GDDKiA.
Powyższe stanowisko zdecydowanie różniło się od poprzednich ustaleń potwierdzonych licznymi pismami, w których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zobowiązywała się do przeprogramowania cykli sygnalizacji świetlnej na terenie Marek we własnym zakresie. Z różnych względów przesuwano termin wykonania tych prac, jednak w piśmie z 23 marca 2020 zastępca Dyrektora warszawskiego Oddziału GDDKiA Leszek Sekulski potwierdził, że "w trakcie realizacji znajduje się zlecenie na zmianę konfiguracji parametrów pracy sygnalizacji świetlnej. W rezultacie zwiększona zostanie dostępność w relacjach poprzecznych. Wszystkie prace z tym związane, zawierające zarówno prace na infrastrukturze, jak i programistyczn, planowane są do zakończenia w terminie do 30 kwietnia br. Z uwagi na ograniczenia jakie wynikają z wprowadzeniem stanu epidemi, termin ten może ulec wydłużeniu".
Zaledwie kilka dni po otrzymaniu przeze mnie odpowiedzi, która wywołała gorącą dyskusję w mediach społecznościowych, odpowiedź na swoją interwencję w tej sprawie otrzymał radny Jarosław Jaździk. Jednak stanowisko GDDKiA zawarte w piśmie do radnego Jaździka jest diametralnie różne, niż w udzielonej mi 9 dni wcześniej odpowiedzi.
Tym razem p.o. zastępcy Dyrektora Oddziału w Warszawie ds. Inwestycji GDDKiA przedstawia zdecydowanie lepsze dla nas informacje. Pojawiają się nowe fakty, których zabrakło w piśmie sprzed kilku dni. Brak jest też wzmianki o uzależnieniu jakichkolwiek prac od wykonania dokumentacji przez Marszałka Województwa Mazowieckiego. W piśmie z 16 października 2020 czytamy: "Odnośnie dostosowania sygnalizacji świetlnej na długości al. Piłsudskiego informuję, że wiosną 2020 r. przeprowadzone były sprawdzenia i modyfikacje układu detekcji na skrzyżowaniach. W lipcu 2020 r. wprowadzone zostały zmiany, które przyniosły poprawę warunków ruchu. W wyniku otrzymywanych sygnałów i własnych obserwacji w sierpniu 2020 r. skorygowana zostałą praca sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Sosnową oraz na przejściu dla pieszych przy ul. Klonowej. W ramach pracy systemu sterowania ruchem brane są pod uwagę dalsze modyfikacje pracy sygnalizacji świetlnej - aktualnie w zakresie wlotów bocznych na skrzyżowaniach z Fabryczną, Bandurskiego, Legionową".
Jak widać w najnowszym stanowisku GDDKiA brak jest mowy o porozumieniu pomiędzy GDDKiA a Urzędem Marszałkowskim, które miałoby warunkować wykonanie wnioskowanych przez mieszkańców prac od opracowania nowej organizacji ruchu przez Marszałka Województwa Mazowieckiego na prośbę władz Marek. Z pisma wynika również, że część prac już została wykonana, by poprawić płynność ruchu w Markach, za co należą się Oddziałowi GDDKiA w Warszawie podziękowania. Mamy nadzieję, że nic nie stanie na przeszkodzie, by upłynnić ruch również na kolejnych wspominanych w piśmie skrzyżowaniach, co zdecydowanie ułatwi poruszanie się po naszym mieście.
Barłomiej Ratyński, p.o. zastępcy Dyrektora Oddziału w Warszawie ds. Inwestycji GDDKiA, przekazał również pozytywne wieści dotyczące węzła "Marki" S8, który kompletnie się zakorkował po otwarciu całego zjazdu z obwodnicy od strony Białegostoku. W odpowiedzi udzielonej radnemu Jarosławowi Jaździkowi czytamy: "Korekty w programie sygnalizacji zostaną wdrożone w nadchodzącym tygodniu, co jest związane z koniecznością przygotowania oprogramowania dla sterownika. Ponadto, informuję, że w okresie 3 miesięcy od wprowadzenia uruchomiona sygnalizacja będzie podlegała kontroli pod względem prawidłowości jej funkcjonowania. W przypadku ewentualnych uwag we wskazanym czasie mogą zostać wprowadzone dalsze korekty w programie sygnalizacji".
Trzymajmy kciuki, by wszystko poszło po naszej myśli.
Paweł Pniewski, zastępca Burmistrza Miasta Marki, prezes zarządu stowarzyszenia Grupa Marki 2020, członek Mareckiego Stowarzyszenia Gospodarczego.
Społecznik, podróżnik, wielbiciel kultury kulinarnej.
Związany z mareckim samorządem od 2010 roku. Z portalem współpracuje od 2009 roku.
Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących — redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
ACTIVENET - strony www, sklepy internetowe - Marki, Warszawa