Linie autobusowe w Markach - historia i teraźniejszość cz I

Paweł Jaczewski Komunikacja

 11 maja 2009    15:41

Historia komunikacji miejskiej w Markach od 1960 roku po dzień dzisiejszy?
Dnia 17.07.1960 roku została uruchomiona pierwsza sezonowa linia autobusowa do Marek, Pustelnika i Strugi - R.


Jednak jeździła bardzo krótko bo tylko nieco ponad rok. Trasa przypominała dzisiejsze 718 i 805 tylko linia nie zaczynała swojej trasy na Dworcu Wschodnim, a na Wileńskim, została jednak zlikwidowana 19.11.1961 i już w następnym roku, a dokładnie 28 kwietnia 1962 przekształcona w linię Struga, która kursowała podobnie jak R tylko w dni świąteczne w lato (przeważnie były to miesiące od kwietnia albo maja do października, kiedy to linię zawieszano do następnego roku). Jej celem (podobnie jak "R") był dowóz Warszawiaków na odpoczynek i rekreację do Puszczy Słupeckiej. Miesięczne ramy jej kursowania były uzależnione od warunków pogodowych. Gdy pogoda była dobra, uruchamiano ją już w kwietniu, jednak, gdy było za słonecznie i następowało zagrożenie pożarów Puszczy Słupeckiej, kursowanie zawieszano. Linia jeździła w dość nietypowych godzinach (od 14 do 21), w 1972 roku skrócono godziny kursowania do 15:30 - 19:30. "Struga" była to tzw. zielona linia, nota bene, to określenie w języku starszego pokolenia i osób interesujących się komunikacją miejską istnieje do dzisiaj, na oznaczenie linii podmiejskich, ponieważ, kiedyś linie sezonowe, kursujące na peryferyjne obszary Warszawy miały zielone tablice. W 1965 roku trasę linii "Struga" wydłużono do Placu Defilad, gdzie jeździła aż do zakończenia swojego kursowania w 1977 roku. W międzyczasie jednak uruchomiono linie Pustelnik, która mogliśmy obserwować na ulicach naszego miasta przez 10 lat od 1967 do 1977. Była to, co ciekawe, stała linia mikrobusowa obsługiwana przez MPT, trasa przebiegała od Dworca Wileńskiego do pętli Marki Pustelnik II (pętla ta to była zatoczka położona na głównej trasie 200. metrów od ulicy Kasztanowej ). W roku 1983 została uruchomiona jedyna jak do tej pory specjalna linia pospieszna do Marek. Trasę zaczynała na Dworcu Wileńskim, jednak szybko, bo rok później, została zlikwidowana.

1 wrzesień 1988 - jest to najważniejsza data w historii komunikacji miejskiej w Markach - wtedy nastąpiło uruchomienie dwóch linii 718 i 805 - które do dzisiaj stanowią trzon komunikacji Warszawa - Marki. Linie w zeszłym roku obchodziły dwudziestolecie swojego istnienia. Linie te zostały uruchomione jako "zadośćuczynienie" Markom za to, że Warszawa przez długi czas wysypywała śmieci na tzw. "zwałkę" degradując nasze środowisko. Jak każdy z Marek wie, widzi i często ma okazję się przekonać te linie są z roku na rok coraz lepiej wykorzystywanymi. Główną przyczyną jest napływ ludności z różnych rejonów Polski do Marek, gdzie grunty i mieszkania są tańsze jak w Warszawie, a jednocześnie niemniej atrakcyjne niż w stolicy.

Linia 718 przez prawie 20 lat swojego kursowania nigdy nie zmieniła na stałe trasy. Wciąż jeździ od Dworca Wschodniego (Kijowska) do pętli w Czarnej Strudze. Jednak od kilku lat w każde święto zmarłych (poza tym w 2007 roku) autobusy 718 podjeżdżają do pętli Marki FOC skracając znacznie ludziom odwiedzającym groby swoich bliskich drogę na cmentarz. Linia 805 kursuje z podobnie jak 718 z Dworca Wschodniego, tyle, że do krańca Pustelnik. Przed 13 lutym 2006 r. ostatnim przystankiem na jej trasie była Fabryka Okładzin Ciernych. Ponadto w związku z coraz większymi potrzebami komunikacyjnymi mieszkańców Marek rozkład linii 718 i 805 został zwiększony podczas całego czasu ich kursowania.

Z ciekawostek obsługi linii to popularna "ósema" po raz pierwszy jest obsługiwana przez Zajezdnię Ostrobramska (cztery autobusy), Stalowej pozostały dwa. Co ciekawe po raz pierwszy od uruchomienia w 1988 roku można się linią 805 dostać bezpośrednio do Alei Zielenieckiej, jest to możliwe późnym wieczorem, gdy ruszamy z Marek, a 805 z żółtymi tablicami zjeżdża do Zajezdni Ostrobramska.

31 maja 2007 po raz pierwszy na ulice wyjechały autobusy linii 732. Przez osoby zajmujące oraz interesujące się komunikacją miejską w Markach linia określana jest jako jedna z najlepszych, które ZTM uruchomił w 2007 r. o czym świadczy poprawa częstotliwości kursowania oraz coraz dłuższe autobusy wypuszczane na trasę. Linia 732 zapewnia mieszkańcom Marek oraz nowych białołęckich osiedli dojazd do centrum handlowego na Targówku, szkół, Szpitala Bródnowskiego, linii tramwajowych i wielu innych miejsc. 732 jeździ z Pustelnika do Żerania FSO, jednak w przyszłości na zostać skierowana do pętli Metro Marymont, jednak wszystko pozostaje na razie w fazie planów i moim zdaniem tak powinno pozostać, ponieważ po pierwsze linia nie będzie punktualna przez częste korki na moście Grota-Roweckiego, po drugie - szybciej do centrum można dojechać 718 bądź 805 z przesiadką, a po trzecie, ponieważ przesiadka z Żerania do metra jest dogodna i nie trzeba wydłużać tam kolejnej linii.

W roku 2008 linia 732 po raz pierwszy dowoziła pasażerów na cmentarz w Markach, robiąc podjazdy razem z 718 pod dawną pętlę FOC.

Moim zdaniem, jako osoby interesującej się komunikacją miejską, niepotrzebnie trzy linie jeżdżą w to samo miejsce do Marek, a mianowicie do Pustelnika i Strugi. W takim układzie, gdy do Pustelnika jeździ już 718 i 732, powinno się linie 805 skierować do starej pętli Marki FOC, (aby nie "dublować" 718, które ma dokładnie taką samą trasę poza pierwszymi metrami, gdy 805 wyjeżdża z pętli), a tym samym przywrócić komunikacje miejską osiedlom przy ulicy Promiennej i Okólnej. Najlepszym argumentem jest to, że ZTM ocenił, że linia 805 sprawdza się na trasie do Fabryki Okładzin Ciernych, gdyż tylko z dwóch przystanków Słoneczna i Marki FOC korzystało dziennie średnio 120 osób. Niestety z moich informacji wynika, że przywrócenie 805 na starą pętlę nie jest przewidywane, ponieważ z tego co mi wiadomo silne grupy roszczeniowe koncentrujące się wokół osiedla Horowa Góra wymogły przeniesienie 805 do Pustelnika i taki stan rzeczy ma się utrzymać.

Ważną datą jest 31 maja 2007, kiedy to po raz pierwszy została uruchomiona stała ogólnodostępna linia nocna N61 do Marek. (napisałem ogólnodostępna, ponieważ już od dawna istnieje linia "Extra Wołomin" tzw. extrówka, która w nocy dowozi kierowców MZA z Wołomina i Marek do zajezdni Stalowa na ranną zmianę do pracy z MZA). Linia N61 kursuje z pętli Struga do Dworca Centralnego. Mimo, że są to 4 kursy na noc, to stanowi to wielkie udogodnienie dla mieszkańców wracających m.in. z pracy czy dyskotek z Warszawy. Co ciekawe, w ciągu nocy na linii N61 żaden autobus nie przyjeżdża do Marek dwukrotnie, ponieważ gdy linia N61 dojedzie do Dworca Centralnego, zmienia tablice i wyjeżdża na inną nocną, natomiast do Marek wraca autobus, który zmienił tablice z innej linii nocnej. System taki sprawdza się bardzo dobrze i funkcjonuje na wielu liniach nocnych w Warszawie.

Mimo krótkiego czasu kursowania N61 zmieniła już trasę. Z nocy 17 na 18 listopada 2007 r. nastąpiła korekta trasy i wycofanie N61 z Targówka Przemysłowego i skierowanie Jej prosto ulicą Radzymińską. Linia obecnie, zamiast jeździć przez Kraśnicką, kursuje bezpośrednio Radzymińską przez przejazd przy torach omijając część Targówka Przemysłowego.

12 listopada 2008 r Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił linię 740 do Nadmy. Jest to pierwsza linia ZTMu, która przejeżdża przez Marki, nie kończąc tam swojej trasy. O uruchomienie tej linii postulowała gmina Radzymin i co płaci pieniądze za dofinansowanie linii 740, a jeszcze większe za 734 (do Nowych Załubic), a sam Radzymin linii nie ma. Niedługo jednak to się zmieni ponieważ 1. września 2009 (informacje nieoficjalne) ma zostać uruchomiona linia 738 do os. Victoria w Radzyminie, która będzie również przejeżdżała przez Marki (może to jest oczywiste, ale wcześniej był planowany projekt linii do Radzymina przez Nieporęt i Białobrzegi).

Linie 718, 805, 732 i N61 są dofinansowywane przez Urząd Miasta Marki, od roku 2009 stawka za wozokilometr przejechany po terenie naszej gminy wynosi 6,8 zł. Dla poszczególnych linii procent dofinansowania przedstawia się następująco. Dla 718 jest to 30%, dla 732 to 40%, N61 to 90%, a 805 to 35%. Linia 740 jest dofinansowywana przez gminę Marki po połowie z gminą Radzymin, jednak nie wiem dokładnie w jakim stopniu.

W drugiej części, którą opublikuję wkrótce, zamieszczę informacje o pozostałych o liniach kursujących do Marek (np. o 190, "J", Linii Carrefour Targówek i kilku innych).

Jeśli ktoś potrafi odpowiedzieć na inne zagadnienia nt. których nie przedstawiłem wystarczającej wiedzy, nie zgadza się z czymś, albo po prostu chciały się podzielić swoim zdaniem (albo wspomnieniami) bardzo proszę o kontakt, albo o komentarz pod wpisem.

Paweł Jaczewski (Ikarus 5780)
(kontakt : ik5780@gmail.com)

Galeria

fot. 1

Komentarze:

Zastrzeżenie

Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących — redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

ACTIVENET - strony www, sklepy internetowe - Marki, Warszawa

skocz do góry