Linie autobusowe w Markach - historia i teraźniejszość cz. II

Paweł Jaczewski Komunikacja

 16 maja 2009    11:43



Druga i ostatnia część mojego artykułu dotyczy linii prywatnych i linii formalnie kończących trasę w Markach, ale takich, które nie wjeżdżają do centrum naszego miasta.

Linia Carrefour Targówek - Marki jest z pewnością najbardziej znaną mieszkańcom Marek linią hipermarketową. Uruchomiona została w 2001 roku. Kursowała z bardzo dobrą jak na linie hipermarketowe częstotliwością 50 minut, co dawało 16 kursów na dzień i w związku z tym była oblegana przez pasażerów, ponieważ szybko można było się nią dostać z Marek, Al. Piłsudskiego i Trasą Toruńską do centrum handlowego na Targówku. Następnie jednak, po zmianie trasy, wydłużeniu czasu przyjazdu z Marek do CH Targówek o około 10 minut (linia zamiast Trasą Toruńską kursuję naokoło Radzymińską - Młodzieńczą - Kondratowicza i Św. Wincentego) i, a poza tym po drastycznym zmniejszeniu liczby kursów do 6 w dzień powszedni ( i 4 w święto) linia przestała się cieszyć popularnością i końca 2008 roku świeciła pustkami, a z dniem 1.01.2009 r. została zlikwidowana. Ponadto funkcję dowozu ludzi do centrum handlowego na Targówku z Marek przejęła często kursująca linia 732.

Linia J (czyli tzw. "Jotka") powstała 3 kwietnia 2006. Jest to linia prywatna firmy Raj-bus kursująca z Metra Centrum do ulicy Słonecznej w Wołominie. Zapewnia ona za 4 złote (a wcześniej 3,5 zł) bardzo szybki dojazd, albo do Centrum Warszawy, albo do Szpitala czy innej placówki w Wołominie. Co ważne jest to jedna z nielicznych (jeśli nie jedyna) w pełni "cywilizowana" linia prywatna kursująca z Marek do Warszawy. Autobusy z reguły są nowoczesne, kierowcy uprzejmi, a czas podróży maksymalnie krótki.

Wspomnę jeszcze o liniach formalnie kończących trasę w Markach, a dokładnie przy Centrum Handlowym M1 - są to - 190 (od września 1999 roku -czyli od uruchomienia centrum handlowego), 112, 126 i 140 (od 19.07.04) oraz linia 390 (od 1.12.2007). Linia 112 oraz 390 ma tylko przystanek przy M1, pętle natomiast przy Ikei (ta druga początkowo miała kraniec razem ze 190, jednak autobusy obu tych linii szczególnie w godzinach szczytu nie mieściły się na krótkiej zatoczce - należy pamiętać, że dalej swój przystanek ma linia 112) . Zaznaczyć należy, że jedynym miejscem, gdzie ww. linie wjeżdżają w granice administracyjne Marek to pętla przy pod centrum handlowym M1. (czyli kostka brukowa na pętli i nic więcej) i biorąc to pod uwagę kuriozalny wydaje się pomysł dofinansowania linii miejskich mających przystanek pod M1 z budżetu gminy Marki kwotą 120 tys. zł. Co najciekawsze ZTM nosi (bądź nosił - dokładnie nie wiem jak się prezentuje teraz stan rzeczy) się z zamiarem pobierania opłat z tych linii nie za sam odcinek na pętli, a dla linii 112, 126 i 140 opłata miała być naliczana za kilometry przejechane od M1 do centrum handlowego na Targówku (czyli prawie 3. kilometry), a dla linii 190 i 390 za odcinek od M1 do przystanku Wolności (około 400 metrów). Jeśli pomysł wejdzie w życie to dofinansowanie tych linii przekroczy dofinansowanie wszystkich linii podmiejskich w Markach. Pomysł wydaje się śmieszny, ponieważ z ww. linii korzystają ludzie, którzy w ogromnej większości dojeżdżają do sklepów, a nie do miasta Marki.

Warto jeszcze dodać, że w czerwcu 2001 linia 140 miała pojazdy na swojej trasie do M1 i tym samym tą linią z jednego przystanku można było się dostać w dwóch kierunkach (do Żerania FSO i przez Bródno do Dworca Wschodniego). W latach 1999 - 2001 jeździła również bardzo szybka linia hipermarketowa z M1 do pętli na Gocławiu (która następny przystanek za M1 miała przy Pratulińskiej niedaleko pętli Targówek, a potem Dw. Wileński po czym jechała na Gocław).

Na koniec chciałem napisać, że mam świadomość tego, że nie opisałem linii "M" oraz prywatnych kursujących z Dworca Wileńskiego do Wyszkowa, Radzymina, Nadmy i innych kierunków.

Usprawiedliwić się mogę jedynie w sposób prozaiczny, po prostu posiadam znikomą wiedzę o historii tych linii.

Paweł Jaczewski (Ikarus 5780)

(kontakt : ik5780@gmail.com)

Jeśli ktoś potrafi odpowiedzieć na inne zagadnienia nt. których nie przedstawiłem solidnej wiedzy, nie zgadza się z czymś o czym napisałem albo po prostu chciały się podzielić swoimi informacjami (wspomnieniami) bardzo proszę o kontakt.

Bibliografia :

- Trasbus.com

- Warszawskie autobusy i trolejbusy - Julian Dąbrowski, Daniel Nalazek, Marcin Stiasny

- Informacje z Ratusza (wrzesień 2007)

- Przegubowiec.com

- Forum warszawskiej komunikacji : wawkom.waw.pl

Galeria

Komentarze:

Zastrzeżenie

Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących — redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

ACTIVENET - strony www, sklepy internetowe - Marki, Warszawa

skocz do góry